Sök:

Sökresultat:

44 Uppsatser om Nudie Jeans - Sida 1 av 3

Den nakna sanningen? : Hur Nudie Jeans Co. kommunicerar sitt varumärke och hur konsumenter uppfattar det

Syftet med studien är att undersöka hur Nudie Jeans kommunicerar sitt varumärke i olika kanaler, hur konsumenter uppfattar det, samt hur förhållandet mellan den kommunicerade och uppfattade bilden av varumärket ser ut. Teorierna utgår från ett varumärkesperspektiv med begrepp som identitet, image och kärnvärden. Även teorier rörande konsumentperspektiv innefattande aspekter som lojalitet, ansträngning och påverkan behandlas. Metoder som används i studien är dels text- och bildanalys av Nudie Jeans hemsida, intervju med sälj- och marknadschefen på Nudie Jeans samt en enkätundersökning, som besvarats av 177 konsumenter. Urvalet till enkäten är ett bekvämlighetsurval. Kommunikation från och om varumärket sker dels via hemsidan och dels hos distributörer, ofta i form av butikssäljare.

Vi gör det vi är bäst på vilket är att tillverka jeans.

I det samhälle som vi lever i idag konsumerar människor inte enbart för att tillfredställa de mest grundläggande behov som värme, mat, vatten etc. Konsumtion har övergått ifrån att vara något nödvändigt till att bli en form av fritidssysselsättning, ett intresse, en form av njutning. Efterfrågan har ökat inom flertalet branscher vilket har lett till att allt fler aktörer etablerat sig på marknaden. En bransch som har kommit att få ett allt större uppåtsving är den svenska jeans marknaden. Marknaden för svenska jeans har ökat och export tillväxten är mycket stark.

Konsumtion som livsstil - att ändra ett kundbeteende för att förverkliga en hållbar strategi

Syftet med denna studie är att undersöka hur företag arbetar med att försöka förverkliga enhållbar strategi som kräver ändring av kunders beteende. Studien adresserar två brister itidigare forskning: i) avsaknaden av empiriska studier av hur företag arbetar med hållbarastrategier i praktiken och ii) bristfällig fokus på de trade-offs företag ställs inför i arbetet medhållbara strategier. För att besvara syftet och adressera bristerna i tidigare forskning har vigenomfört en fallstudie av Nudie Jeans Co (Nudie) och produkten dry jeans. Vi har valt enkvalitativ forskningsmetod och samlat in data från Nudies hemsida, sociala medier,observationer i Nudies butik, intervjuer med butikspersonal och sekundära intervjuer medpersoner från Nudie av relevans för studien. Vi visar att Nudie använder information,utbildning och deskriptiva sociala normer för att försöka påverka kundernas beteende.

Hållbar konsumentkultur

Denna studie har behandlat ämnet konsumentkultur och vår studie har undersökt hur företaget Nudie Jeans Co?s kultur angående hållbarhet tas emot och efterlevs av deras jeansköpare. Den metod som valts för vår studie är intervjuer med jeansköpare samt en representant från Nudie. För att få en förståelse kring konsumentkultur har en teoretisk referensram byggts upp kring McCrackens (1986) modell angående ämnet. Denna modell tar upp olika begrepp kring hur konsumentkultur överförs från företag till enskild konsument, samt vilka instrument som används för att göra detta.

Attityder till hållbart mode - Är hållbarhet en avgörande faktor vid klädköp?

Vi lever idag i ett samhälle där överkonsumtion av kläder blir allt vanligare. Modebranschen erbjuder ett explosivt utbud av kläder, och ?fast fashion? har blivit ett allmänt känt begrepp. Under de senaste åren har dock ett motstånd till detta växt fram: vissa konsumenter blir alltmer medvetna om hur deras egna konsumtionsvanor påverkar både miljön och människor världen över. Massproduktionens- och masskonsumtionens tid förväntas därmed snart vara över, och hållbarhet förutspås bli en så kallad megatrend inom såväl klädbranschen som andra branscher.

Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en
fallstudie av Nudie Jeans Co

Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje år. Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte.

Acne Jeans - modig börskandidat : En företagsvärdering och fallstudie inför en publik notering

Många svenska modeföretag är idag delägda av riskkapitalbolag och onoterade. I takt med att modebranschen har blivit allt mer uppmärksammad finns det ett ökat intresse att värdera dessaföretag som förväntas ta sig in på börsen. Acne Jeans är ett av dessa företag som har växt väldigt mycket den senaste tiden och väntas vara nästa företag på tur. Därav är det intressant att se till vilket börsvärde de kan tänkas få samt vilka skäl som finns bakom en börsintroduktion.Syftet med denna undersökning är att analysera företaget Acne Jeans AB för att beräkna ett företagsvärde vid börsintroduktion. Undersökning kan vara intressant för att få djupare inblick i Acne Jeans samt att få förståelse för hur en företagsvärdering av ett onoterat tillväxtföretag kan te sig.Undersökningens företagsvärdering är begränsad till relativ- och kassaflödesvärdering och har en fallstudieansats där Acne Jeans belyses ur flera perspektiv.

Företagsetablering på den svenska marknaden : en studie om tre svenska jeansföretag

Syfte:Denna uppsats syftar till att ta reda på hur klädesföretag kan etablera sig på en redan mogen marknad. Detta har belysts genom att studera och analysera tre svenska jeansföretag. Målet var att finna vilka de viktigaste faktorerna är för att etablera klädesföretag på den svenska marknaden.Metod:Först genomfördes kvalitativa intervjuer med de tre jeansföretagen. Intervjuerna redogjorde för företagens etableringsstrategier samt identiteter, vilka användes som grund för de enkätundersökningar som sedan genomfördes. De kvantitativa enkätundersökningarna av företagens potentiella och befintliga kunder, gav svar på olika faktorers vikt vid köp av jeans.

Skapande och kommunikation av varumärkespersonlighet i svenska klädbranschen

The purpose with this thesis is to investigate how Swedish clothing companies create and communicate a personality for their brand. Case studies were conducted with three companies: Nudie Jeans, Koppartrans and J.Lindeberg. These firms can be considered as established clothing brands nationally as well as internationally. The study found that individualism, logotype and moral standpoints play an important role in the creation and the communication of a brand?s personality.

Acne Jeans och Öresund: Hur förändras verksamhetsstyrningen i ett kreativt modeföretag när det inleder samarbete med ett riskkapitalbolag?

We have performed a case study on Acne Jeans, a creative Swedish fashion company, which initiated a cooperation with the Swedish venture capital firm Öresund. The aim of our paper was to examine what motivates a venture capital firm to transform the management control system of a creative company, into a more formal system of control. Main results: Öresund did not have an excessive impact on the management control system of Acne Jeans, due to three main reasons. First of all, Acne Jeans had a satisfactory management control system prior to the cooperation. Furthermore, the relationship between the two parties was characterized by mutual trust.

Att kommunicera CSR inom modebranschen : - En studie av Nudie Jeans Co. kommunikation av socialt ansvarstagande

Det som är unikt i en akademisk miljö passar inte alltid in i en företagsmiljö. Därför kan det uppstå hinder då teknologier ska kommersialiseras. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur dessa hinder kan se ut. Med hjälp av en tillämpad 4R-modell har de olika produkter, faciliteter och utrustning, affärsrelationer och organisatoriska enheter som påverkar kommersialiseringen av en teknologi kunnat kartläggas och utifrån detta har hinder identifierats. En fallstudie har genomförts där en teknologi har förflyttats från universitets- till företagsmiljö.

Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och jämföra fallföretagens strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi ämnar göra detta genom att finna och använda de strategiteorier och modeller som på ett mest adekvat sätt förklarar och beskriver hur våra fallföretags strategiska arbete sker. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av personer på fallföretagen samt personer i klädbranschen PROBLEMFORMULERING:Vad karaktäriserar det övergripande strategiska arbetet inom fallföretagen? Vilka specifika delar av det strategiska arbetet är särskilt viktiga för fallföretagen? Skiljer sig det strategiska arbetet åt mellan de olika fallföretagen? Hur har fallföretagens strategiska arbete förändrats över tiden? Vilka teorier och modeller belyser och förklarar bäst fallföretagens strategiska arbete? SLUTSATSER:Det mest essentiella för våra fallföretag är deras resursbas och att denna strategiskt utnyttjas väl genom resurskonfigurationer och dynamiska förmågor. De viktigaste resurserna är; designers, företagskunnande, företagskultur och varumärke.

Dynamiken mellan sändare och mottagare- en studie av Acne Jeans, Filippa K och konsumenten i Stockholm och Göteborg

The consumer today is affected by a considerably larger number of world surrounding factors than she used to be, borders between different cultures and other consumer differences are being erased to a growing extent. The consumer can easily get its inspiration from many different directions which become clear in the common life. We eat sushi for lunch, we?re driving German cars and we?re having dinner with international business partners. The community also exposes the consumer for a more intense noise from offers, impact and marketing.

Second skin - en studie i jeansnörden syn på jeans

Jeansmarknaden idag i Sverige är präglad av hög konkurrens med många olika aktörer somverkar där. De senaste åren har en speciell kundgrupp vuxit fram vilka kallas jeansnördar.Dessa konsumenter och deras syn på jeans är i dagsläget inte kartlagt vilket därförhuvudsyftet med studien. Under studien har vi kommit i kontakt med ett svenskt jeansföretagvid namn Pace Jeans som vi intervjuade och fick därigenom hjälp med att identifiera personersom kunde hjälpa oss att uppnå vårt syfte. Genom att ställa oss frågan hur företaget ser påjeansnörden och hur det här skiljer sig från hur den faktiska konsumenten är. Huvudfrågan fördenna studie är vem jeansnörden är och hur denne ser på jeans.

Uppförandekoder - En fallstudie i hur fyra svenska textilföretag arbetar med uppförandekoder

Idag använder sig många textilföretag av långa leverantörskedjor över stora avstånd samtidigtsom företagens omgivning ställer allt högre krav på dem i samband med sociala frågor. Dethar resulterat i ett allt större behov av att kunna kontrollera företagens produktion. På grundav det har uppförandekoder blivit allt vanligare. Uppförandekoder är ett sätt för företagen attförsäkra sig om att deras produkter tillverkas på ett socialt ansvarstagande sätt. Dock finns detflera frågetecken i samband med om uppförandekoder verkligen fyller sitt syfte.Syftet med uppsatsen är att utvärdera hur fyra svenska textilföretag arbetar meduppförandekoder för att minimera de sociala problem som finns i deras leverantörskedjor.

1 Nästa sida ->